انواع مواد نسوز و کاربردهای آنها

انواع مواد نسوز و کاربردهای آنها

مواد نسوز

مواد نسوز یا مواد دیرگداز موادی هستند موادی هستند که در برابر حرارت مقاوم هستند . یعنی مواد معدنی که در برابر حرارت ، فشارو یا مواد شیمیایی تجزیه ناپذیر است.

آجرهای مختلف نسوز (دیرگداز) در اندازه ها و اشکال مختلف اکنون برای کاربردهای متنوع در دسترس است. مواد نسوز معمولی عبارتند از: خاک نسوز ، نسوزهای آلومینا بالا ، آجر سیلیس  ، نسوزهای منیزیت ، نسوزهای كرومیت ، نسوزهای زیركونیا ، مواد عایق و نسوزهای یکپارچه.

بسته به دما و شرایط سرویس از جمله دیگهای بخار ، کوره ، تنور ، اجاق و غیره از انواع نسوز استفاده می شود.

طبقه بندی مواد اولیه نسوز :

الف ) اسیدی               ب ) قلیائی               ج ) ویژه                د ) عایق

الف ) مواد اولیه اسیدی

1 . مواد اولیه سیلیسی

 2 . مواد اولیه آلومین پایین

3 . مواد اولیه آلومین بالا

 ب ) مواد اولیه نسوز قلیایی

 1 . منیزیت      2 . کرومیت      3 . اولیوین      4 . دولومیت

ج ) مواد اولیه نسوز ویژه

1 . گرافیت       2 . زیرکون       3 . بادلیت      4 . سیلیکون و سیلیکون کاربید

طبقه بندی محصولات نسوز بر اساس شکل فیزیکی :

1 . نسوز های شکل دار ( شامل انواع آجر های نسوز و برد های نسوز و . . . )

 2 . نسوز های بی شکل ( شامل جرم های ریختنی نسوز و . .  )

  3 . مواد عایق و الیافی ( شامل انواع نمد های حرارتی و منسوجات نسوز )

خاک نسوز

خاک نسوز در اصل سیلیکاتهای آلومینیومی هیدراته هستند با 25٪ – 45٪ Al2O3 و 50٪ – 80٪ SiO2 و مواد معدنی جزئی دیگر. از آنجا که آجر کوره ای نسبتاً ارزان است و مواد اولیه آن بسیار گسترده است ، این رایج ترین نوع آجر نسوز است و به طور گسترده در اکثر کوره ها ، تنورها  ، اجاق ها ، ترمیم کننده ها و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.

آجر سیلیسی

آجر سیلیس ماده ای نسوز و حاوی حداقل 93٪ SiO2 است. مواد اولیه سنگهای با کیفیت است. آجر سیلیکا در دماهای نزدیک به نقطه همجوشی واقعی از مقاومت مکانیکی بسیار خوبی برخوردار است. این رفتار با بسیاری از نسوزهای دیگر ، به عنوان مثال مواد آلومینوسیلیکات ، که در دمای قابل توجهی پایین تر از نقاط همجوشی آنها شروع به ذوب شدن و به جریان افتادن می کنند ، تضاد دارد. انواع مختلفی از آجر سیلیکا کاربردهای گسترده ای در صنعت شیشه سازی و صنعت فولاد پیدا کرده اند.

انواع مواد نسوز و کاربردهای آنها

المنت سازی کورش سازنده المنت صنعتی و حرارتی

نسوزهای آلومینا

نسوزهای آلومینا حاوی بیش از 45٪ آلومینا معمولاً به عنوان مواد نسوز با آلومینا بالا شناخته می شوند. غلظت آلومینا از 45 تا 95 درصد متغیر است. نسوز معمولاً مورد استفاده سیلیمانیت (61٪) ، مولیت (70-85٪) و کوروندوم (99٪) است. مقاومت پذیری نسوزهای آلومینا بالا با افزایش درصد آلومینا افزایش می یابد. کاربردهای نسوزهای آلومینای بالا شامل دیگ بخار و شافت کوره های انفجار ، کوره های آهک و سرامیک ، کوره های سیمانی ، مخازن شیشه ای و سنگ فرش برای ذوب طیف گسترده ای از فلزات  است

نسوزهای منیزیت

نسوزهای منیزیت مواد اولیه شیمیایی هستند و حداقل 85٪ اکسید منیزیم دارند. اینها از منیزیت طبیعی (MgCO3) و سیلیس (SiO2) ساخته می شوند. خصوصیات فیزیکی این طبقه از آجر به طور کلی ضعیف است و ارزش بالای آنها در درجه اول در مقاومت آنها در برابر سرباره های اساسی به ویژه در برابر سرباره های آهک و غنی از آهن است. اینها مهمترین گروه نسوز برای فرآیندهای اساسی ساخت فولاد هستند. علاوه بر کوره های متالورژی ، از آجر پایه هم اکنون با موفقیت در بازرسی کننده های مخزن شیشه ای و در کوره های آهک و سیمان استفاده می شود.

نسوزهای کرومیت

مواد منیزیت کروم معمولاً حاوی 15-35٪ Cr2O3 و 42-50٪ MgO هستند در حالی که نسوزهای منیزیت-کرومیت حداقل 60٪ MgO و 8-18٪ Cr2O3 دارند. از نسوزهای منیزیت کروم برای ساختن مسیرهای حساس کوره های درجه حرارت بالا استفاده می شود. این مواد می توانند در برابر سرباره ها و گازها مقاومت کنند و مقاومت بالایی دارند. محصولات منیزیت-کرومیت برای بالاترین درجه حرارت و در تماس با اساسی ترین سرباره های مورد استفاده در ذوب فلز مناسب برای سرویس هستند. منیزیت-کرومیت معمولاً از مقاومت در برابر پراکندگی بهتر نسبت به کروم منیزیت برخوردار است.

نسوزهای زیرکونیا

نسوزهای زیرکونیا از مقاومت بسیار بالایی در دمای اتاق برخوردار هستند که تا دمای 15000 درجه سانتیگراد حفظ می شوند. هدایت حرارتی آن بسیار پایین تر از اکثر نسوز های دیگر است. زیرکونیا همچنین به راحتی با فلزات مایع و شیشه های مذاب واکنش نشان نمی دهد. بنابراین ، آنها به عنوان مواد ساختاری درجه حرارت بالا برای کوره های متالورژی و کوره های شیشه ای مفید هستند.

نسوز یکپارچه

نسوزهای یکپارچه ، نامی است که به طور کلی به همه محصولات نسوز بی شکل  داده می شود ، موادی که به عنوان نوعی سیستم تعلیق نصب شده اند که در نهایت سخت می شوند تا یک توده جامد را تشکیل دهند.

نسوزهای یکپارچه در بسیاری از کاربردها از جمله کوره های صنعتی جایگزین انواع نسوزهای معمولی با سرعت بسیار سریعتری می شوند.

انواع مواد نسوز و کاربردهای آنها

جهت کسب اطلاع از قیمت المنت حرارتی اینجا کلیک کنید.

مواد عایق

مواد عایق ، نسوزهای زیادی با تخلخل بالا هستند که دارای هدایت حرارتی کم هستند و به منظور کاهش تلفات گرما استفاده می شوند. مواد عایق از چگالی کمتری برخوردار بوده و مقاومت حرارتی بالاتری را در مقایسه با آجر ایجاد می کند. در همه موارد ، با افزایش دما ، هدایت حرارتی عایق به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. طیف گسترده ای از نسوز های عایق با ترکیب گسترده ای از خواص در حال حاضر در دسترس است. به همین ترتیب برخلاف آجرهای پرمصرف نیز ارزان تر است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *