ترموستات چگونه کار می کند؟

ترموستات چگونه کار می کند

در حالی که یک دماسنج ابزاری برای خواندن دمای اتاق است ، یک ترموستات قادر به کنترل آن است. چه دیواری باشد و چه دیگ بخار ، این شماره گیر کنترل برای تنظیم دمای خانه شما ضروری است. بیایید نگاهی عمیق تر به این بیاندازیم که یک ترموستات چیست ، چه نوع ترموستاتی وجود دارد و چگونگی کارکرد آنها.

ترموستات چگونه کار می کند؟

ترموستات چیست؟

چگونه دمای خانه خود را کنترل می کنید؟ امروزه گزینه های بسیاری وجود دارد ، از برنامه های تلفن هوشمند گرفته تا شماره گیری دمای سنتی. اینها همه اشکال ترموستات هستند. در هسته آن ، یک ترموستات به راحتی کنترل هایی است که برای تنظیم دما در یک سیستم گرمایش استفاده می شود. می توانید درجه حرارت دلخواه را تنظیم کنید و ترموستات برای نگه داشتن اتاق یا دیگ خود در این سطح مطلوب کار می کند. اگر خانه شروع به افت دما کند ، یک ترموستات گرمایش را روشن می کند تا گرم شود. پس از رسیدن دمای داخلی به نقطه تعیین شده ، ترموستات برای خاموش کردن گرمایش کار می کند تا از گرمای بیش از حد شما جلوگیری شود.

در این چارچوب اساسی ، چندین ویژگی و گزینه وجود دارد:

  •     برخی ترموستات ها بی سیم و باتری هستند
  •     دیگر ترموستات ها با سیم به خود دیگ وصل می شوند.
  •     ترموستات های قابل برنامه ریزی برای اجرای گرمایشی در ساعات مشخصی از روز از یک برنامه تعیین شده استفاده می کنند.
  •     ترموستاتهای هوشمند با روال شما هماهنگ و سازگار می شوند

در اینجا می توانید تفاوت بین ترموستات قابل برنامه ریزی و هوشمند را دریابید.

ترموستات چگونه کار می کند؟

انواع ترموستات

ترموستات در طیف وسیعی از شکل ها ، اندازه ها و سبک ها عرضه می شود. دو نوع اصلی ترموستات ها دیجیتال و مکانیکی هستند. اینها به چند روش اساسی تغییر می کنند. امروزه بیشتر ترموستاتهای جدید دیجیتال یا الکترونیکی هستند. ترموستاتهای دیجیتال دارای اجزای داخلی هستند که می توانند یک واکنش دقیق و پاسخگو به دمای اتاق ارائه دهند. سنسورهای الکترونیکی دمای داخلی فعلی را می خوانند و می توانند گرمایش را مطابق با آن تنظیم کنند و اتاق را در یک درجه واحد تنظیمات نگه دارند.

انواع ترموستات

در مقابل ، یک ترموستات مکانیکی معمولاً با استفاده از دو بیت فلز دما را کنترل می کند. اینها در حسگر ترموستات در یک نوار دو فلزی لایه بندی شده اند. از آنجا که انواع مختلف فلزات با تغییر دما منبسط می شوند و منقبض می شوند ، یک مدار الکتریکی متصل به سیستم گرمایشی شما روشن و خاموش می شود. به این ترتیب ترموستات قادر به خواندن و تنظیم گرما است. نکته مهم در مورد ترموستات دو فلزی این است که به اندازه یک مدل دیجیتال دقیق نیست؛ دما می تواند به اندازه پنج درجه از نقطه تنظیم هدف متفاوت باشد. با این حال ، برخی ترموستاتهای مکانیکی را به دلیل قیمت مناسب و سوئیچ روشن / خاموش برای استفاده آسان ترجیح می دهند.

چگونه ترموستات خود را تنظیم کنیم

در اینجا چند نکته مفید در مورد نحوه استفاده از ترموستات وجود دارد.

    این نوع دستگاه باید در محلی از خانه با جریان تازه هوا قرار داشته باشد. اگر ترموستات را در منطقه ای خاص آفتابی یا پشت پرده قرار دهید ، نمی تواند دما را به طور دقیق حس کند.

    برای شروع ، آن را در کمترین دما که احساس راحتی می کنید تنظیم کنید. برای اکثر افراد ، این در محدوده 18 تا 21 درجه قرار می گیرد.

اگرچه ممکن است در روزهای سرد وسوسه شوید و دمای ترموستات را بیشتر کنید ولی ضروری نیست.ترموستات راتنظیم کنید تا به هوای سرد واکنش نشان داده و و مطمئن شوید که گرمایش به اندازه کافی طولانی انجام شود تا قسنت گرم خانه در انتخاب شما قرار بگیرد . با این حال ، از آنجا که برای گرم کردن یک خانه در یک روز سرد می تواند زمان بیشتری طول بکشد ، می توانید گرمایش را برای زودتر روشن کردن برنامه ریزی کنید.

ترموستاتهای قابل برنامه ریزی هم تنظیمات زمان و هم دما دارند به گونه ای که می توانید در دوره های مختلف روز دما را تنظیم کنید. این امر به شما این امکان را می دهد تا با خاموش کردن گرمایش هنگام کار ، در مصرف انرژی صرفه جویی کنید ، اما هنوز بعداً در روز به خانه ای گرم برگردید. در هنگام برنامه ریزی ترموستات باید زمان گرم کردن و خنک شدن را در نظر بگیرید.

نحوه استفاده از ترموستات مکانیکی

ترموستاتهای مکانیکی به لطف گسترش نوارهای فلزی داخلی خود ، گرما را تنظیم می کنند. این نوار الکتریسیته را از طریق مدار متصل ، گرمایش را روشن می کند. با گرم شدن نوار ، یکی از فلزات به اندازه کافی گسترش می یابد که مدار را باز می کند و گرم کردن را خاموش می کند و اتاق را خنک می کند. برای تنظیم این مکانیزم روی ترموستات خود از شماره گیری دما استفاده کنید که می توانید آن را با دمای مطلوب تنظیم کنید. این نقطه را برای خاموش و روشن شدن مدار تعیین می کند.

نوارهای فلزی برای گسترش یا انقباض مدتی طول می کشد ، بنابراین روند می تواند نسبتاً تدریجی انجام شود. یک راه حل برای این کار این است که به دنبال ترموستات مکانیکی با حفره های پر از گاز در بین دو دیسک فلزی باشید. این دیسک های فلزی به گونه ای طراحی شده اند که دارای مساحتی نسبتاً بزرگ باشند و به آنها امکان واکنش سریع در برابر گرما را می دهد. گاز موجود در حلقه ها همان چیزی است که منبسط می شود و منقبض می شود ، مدار الکتریکی را کنترل می کند و بر این اساس گرم می کند. اگرچه این ممکن است پیچیده به نظر برسد ، از دید کاربر تنها کاری که باید با ترموستات انجام دهید تنظیم دمای مطلوب است و اجزای مکانیکی بقیه را انجام می دهند!

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *