تفاوت های اساسی بین سیم و کابل

تفاوت های اساسی بین سیم و کابل

از زمانی که راه  برق را به درون فضاهایمان هموار کرده ایم ، ما از سیم و کابل برای پاسخگویی به نیازهای الکتریکی خود استفاده می کنیم. در بیشتر مواقع مردم از عباراتی مانند سیم و کابل به صورت متقابل استفاده می کنند. با این حال ، اینها کاملاً متفاوت از یکدیگر هستند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه المنت سازی اینجا کلیک کنید.

اولین روش برای تمایز بین آنها ، در نظر گرفتن اینكه سیم ها جزء كابل ها هستند. و سیمها بسیار بیشتر از کابلها مورد استفاده قرار می گیرند ، یا دامنه استفاده گسترده تری دارند. اگر به زبان ساده صحبت کنیم ، یک سیم به طور کلی یک رشته یا گروه رشته های مواد رسانا مانند مس یا آلومینیوم است. در حالی که یک کابل از دو یا چند سیم عایق پیچیده شده در روکش تشکیل شده است. ساده ترین روش برای گفتن بین این دو ، این است که سیم به طور معمول قابل مشاهده است ، اما یک کابل به طور کلی عایق بندی شده است. بیایید درباره نحوه تفاوت سیمها با کابل ها بیشتر بدانیم.

سیم ها

همانطور که قبلاً گفته شد ، سیم یک رشته یک سیم رسانای مجزا یا گروهی از رشته های رسانا است که در یک روکش عایق بندی شده برای جلوگیری از ایجاد تماس های ناخواسته ، در یک روکش عایق بندی شده است. سیمها معمولاً برای حمل سیگنالهای برق و ارتباط از راه دور استفاده می شوند. با این حال ، می تواند برای بارهای مکانیکی نیز استفاده شود. در اصل ، دو نوع سیم وجود دارد ، یعنی جامد و رشته. در حالی که یک سیم جامد در واقع یک طول طولانی از یک هادی منفرد است ، یک سیم رشته ای شامل چندین رشته نازک از رسانای پیچ خورده با هم است. سیمهای جامد مقاومت کمی دارند و برای استفاده در فرکانسهای بالاتر ایده آل هستند. سیمهای رشته ای انعطاف پذیرتر هستند و بنابراین عمر طولانی تری دارند. علاوه بر این ، سیمهای رشته دارای سطح مقطع برتر از سیمهای جامد برای ظرفیت حمل فعلی هستند.

همانطور که می دانید سیم ها انواع مختلفی دارند که سیم نسوز  که امروزه در صنعت ساخت و ساز برا یسیم رق داخل ساختمان ها بسیار کاربرد دارد یکی  از انواع  آن می باشد.

کابل ها

یک کابل معمولاً دو یا چند سیم است که به هم وصل می شوند ، پیچ خورده یا بافته می شوند. آنها بیشتر عایق بندی شده اند تا محافظت بهتری نسبت به سیمها داشته باشند. کابل ها در انتقال نیرو و انتقال سیگنال های برقی و ارتباطی بطور عمده استفاده می شوند. انواع مختلفی از کابل ها مانند کابل جفت پیچ خورده ، کابل کواکسیال ، کابل چند رسانا و کابل فیبر نوری وجود دارد. اگر در مورد کابل جفت پیچ خورده صحبت کنیم ، این دو کابل پیچ خورده در اطراف یکدیگر است و بیشتر برای حمل سیگنال ها استفاده می شود.

 

از طرف دیگر ، کابل چند رسانا از بسیاری از هادی ها که از یکدیگر عایق بندی شده اند ، ساخته شده است و از آن برای محافظت از یکپارچگی سیگنال با کاهش صدا ، سر و صدا و متقاطع استفاده می شود. کابل کواکسیال از یک هادی جامد داخلی احاطه شده توسط یک رسانای فویل بیرونی به موازات ، توسط یک لایه عایق محافظت می شود ، و به طور کلی در کابل تلویزیون استفاده می شود. کابل های فیبر نوری به انتقال سیگنال ها توسط یک دسته از نخ های شیشه ای کمک می کنند. این کابل ها از پهنای باند بسیار بیشتری نسبت به کابل های فلزی برخوردار هستند و این نشان می دهد که آنها می توانند داده های بیشتری را حمل کنند.

تفاوت های اساسی بین سیم و کابل

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *