علت سوختن المنت بخاری برقی چیست

علت سوختن المنت بخاری برقی چیست ؟

المنت ‌ها یک سری سیم‌ های به هم پیچ و تاب خورده‌ ای هستند که از اجزای اصلی بخاری ‌های برقی به شمار می ‌آیند. این تجهیزات قادرند جریان الکتریکی را به گرما تبدیل کنند و باعث گرم شدن فضای مورد نظر شوند. سیم‌ هایی که در المنت‌ های گرمایشی به کار رفته شده‌ اند هنگام گرم شدن رنگ قرمز به خود می ‌گیرند. چنان چه میزان قرمزی این المنت‌ ها بیش از اندازه شود، نشانی از گرم شدن المنت و امکان سوختگی آن بر اثر داغ شدن بیش از اندازه می ‌باشد.

در این مقاله از دلایل مختلف سوختن المنت بخاری برقی با شما عزیزان صحبت خواهم کرد. بنابراین اگر شما نیز بخاری برقی دارید و می ‌خواهید در این باره اطلاعات کافی داشته باشید، می ‌توانید تا پایان مقاله همراه من باشید. گروه صنعتی المنت کوروش در زمینه المنت سازی، خم کاری و برش دهی انواع آن ها تخصص خاصی دارند و شما می ‌توانید برای خرید و تعمیرات این ابزار آلات به این فروشگاه مراجعه نمایید.

آشنایی با دلایل گوناگون سوختن المنت در بخاری برقی:

المنت‌ ها به گونه ‌ای ساخته می ‌شوند که در مقابل دمای بالا بتوانند از خود مقاومت نشان دهند. اما اگر این حرارت از حد مجاز تجاوز کند، باعث آسیب به آن و در نتیجه سوختن المنت می ‌گردد. بنابراین یکی از مواردی که باعث داغ شدن بیش از حد المنت می ‌شود، خراب شدن ترموستات و کنترل نشدن جریان برق و هوای اطراف آن می ‌باشد.

همان طور که می ‌دانید در ساخت المنت از یک قطعه فلزی استفاده می ‌کنند. که این فلز ها در برابر دما منبسط و در مقابل سرما منقبض می گردند و این تفاوت حجم در میله‌ های آهنی باعث کم شدن کیفیت آن ها و در نتیجه شکستگی و آسیب دیدگی المنت می ‌گردند. یکی از مواردی که باعث اکسید شدن مواد می ‌گردد حرارت‌ های بالا می ‌باشد. در بخاری ‌های برقی نیز دمای زیاد سبب خوردگی قطعات و در نتیجه صدمه دیدن و سوختن المنت می ‌گردد.

گاهی اوقات ممکن است ترموستات بخاری برقی به درستی تنظیم نشده باشد در چنین شرایطی ترموستات برای این که دمای تولیدی خود را در حد مجاز نگه دارد، بیش از اندازه فعالیت می ‌کند و این خود یک دلیل برای سوختن المنت می ‌باشد.

چنان چه المنتی در تماس با محلول‌ های شیمیایی قرار بگیرد، زنگ می ‌زند و اگر آن را روشن کنید، از خود دود شیمیایی تولید می ‌کند و این باعث از کار افتادن و آسیب رسیدن به آن می ‌گردد.

اگر سیم کشی بخاری برقی به درستی انجام نشده باشد، و به عبارت دیگر طبق اصول نبودن آن سبب می ‌شود که جریان برق به درستی به المنت منتقل نگردد و باعث سوختن آن شود.

تا این قسمت از مقاله برای شما از مهم ‌ترین علت‌ هایی که می ‌توانند باعث سوختگی المنت بخاری برقی شوند، صحبت کردم.

 

مقایسه بخاری برقی و بخاری گازی

اما چه علت‌ هایی وجود دارند که باعث روشن نشدن المنت می شوند؟

چنان چه کابل بخاری برقی دچار ساییدگی و پوسیدگی شده باشد، و نتواند جریان برق را از خود عبور دهد هنگام متصل کردن آن به پریز برق نمی ‌تواند المنت را روشن نماید و بایستی تعویض گردد.

عایقی که بین بدنه و المنت به کار رفته شده از جنس سرامیک می ‌باشد و در صورتی که آسیب ببیند حتی زمانی که بخاری برقی را روشن کنید هیچ گرمایی را از خود خارج نمی کند. به همین خاطر هنگامی که به بدنه آن دست می ‌زنید گرمایی را حس نمی ‌کنید و حتی دچار برق گرفتگی هم خواهید شد. این بدان معناست که عایق آن آسیب دیده و نباید آن را روشن کنید.

مهم ترین علتی که باعث خاموش ماندن المنت و کار نکردن آن می ‌شود نیز سوختن آن می ‌باشد. که بایستی برای تعمیرات آن اقدام کنید.

گاهی نیز به دلیل قطع شدن فاز از ترمینال و سیم و اتصالاتی که در پشت بخاری برقی وجود دارند المنت روشن نخواهد شد. در چنین شرایطی باید بخاری برقی را به یک فرد متخصص برای تعمیر بسپارید، تا سیم‌ های قطع شده را وصل کند و در صورت خرابی و پوسیدگی نیز آن ها را تعویض نماید.

در زمان استفاده از بخاری برقی چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

برای این که بخاری برقی یا هیتر شما بهتر فعالیت کند، بهتر است که آن ها را هر چند وقت یک بار تمیز کنید. اما نباید این کار را با ریختن آب بر روی آن ها یا کشیدن یک پارچه خیس انجام دهید. چرا که رطوبت می ‌تواند به داخل سیم پیچ‌ های آن نفوذ کند و دستگاه را از کار بیندازد.

نکته دیگری که باید رعایت کنید، این است که بخاری برقی خود را نباید برای یک مدت زمان زیاد روشن نگه دارید.

اگر دو شاخه دستگاه دچار اکسید شده باشد، نباید آن را به پریز بزنید چرا که باعث جرقه زدن و در نتیجه آتش سوزی می گردد.

چنان چه هنگام روشن بودن هیتر با خروج دود و یا بوی لاستیک سوخته مواجه شدید، بلافاصله دو شاخ آن را از پریز برق بیرون بکشید.

مراقب باشید که ضربه ‌ای به دستگاهتان وارد نگردد چرا که باعث قطع شدن اتصالات آن و روشن نشدنش خواهد شد.

اگر قصد خشک کردن لباس های خیس خود را دارید، نباید از هیتر برای این کار استفاده کنید. زیرا رطوبت ناشی از خیس بودن لباس ها باعث سوختن المنت های دستگاه می شود.

بعد از آن که هیتر خود را خاموش کردید حتما اجازه بدهید، تا به خوبی خنک شود. سپس آن را جا به جا کنید که بر اثر داغی از دستتان رها نشود.

 

مزایای بخاری برقی

نتیجه گیری:

شما می‌ توانید از هیتر یا بخاری برقی در منزل و یا اداره ای که در آن مشغول به کار هستید، استفاده کنید. این تجهیزات گرمایشی همان طور که با خواندن این مقاله متوجه شدید با استفاده از قطعاتی به نام المنت گرما را به فضای مورد نظر منتقل می ‌کنند. به همین خاطر برای نگه داری و مراقبت از این ابزارها بایستی نکات ذکر شده در این مقاله را رعایت کنید، تا بتوانید در مدت زمان طولانی ‌تری از آن ها در فصل های سرد سال استفاده کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *