معرفی کامل انواع المنت‌های میله‌ای

معرفی کامل انواع المنت‌های میله‌ای

معرفی کامل انواع المنت‌های میله‌ای

یکی از مهم‌ترین و پر مصرف‌ترین المنت‌ها در صنایع مختلف المنت میله‌ای می‌باشد. آنها یک منبع گرمایی ایده آل و اعلا در اکثر صنایع، کارخانجات و مصارف خانگی به حساب می‌آیند. آن‌ها دارای یک سیم پیچ‌های مقاوم از جنس نیکروم هستند که از مقاومت بالایی هم برخوردار می‌باشند. درون لوله‌های فلزی از اکسید منیزیم پر شده است. المنت‌های میله‌ای دارای انواع متفاوتی هستند که هر کدام از آنها کاربرد و کارایی خاصی دارند. در این مقاله به معرفی این المنت و انواع آن می‌پردازیم و امیدواریم که این مطالب مفید فایده واقع گردند.

تعریف المنت میله‌ای

قبل از اینکه بخواهیم به بررسی انواع المنت میله‌ای بپردازیم بهتر است با خود المنت میله‌ای بیشتر آشنا شوید. این نوع المنت یکی از المنت‌های حرارتی بوده که استفاده‌ی گسترده ای در انواع هیترهای برقی دارد. در ساخت المنت‌های میله‌ای روکش‌های لوله با جنس استیل یا حتی آلومینیوم و مس به کار برده می‌شود. داخل این لوله‌ها هم از سیم کروم نیکل مقاومتی استفاده شده است. این سیم کروم‌ها به وسیله خاک اسید عایق می‌شوند و اجازه هیچگونه اتصال الکتریکی به لوله و بدنه روکش را نخواهند داد. همچنین توسط دو پیچ اول و آخر فنرها را چفت کرده که با آن نقطه سرد گفته می‌شود.

نحوه عملکرد المنت میله‌ای

المنت‌ها گرما را به وسیله‌ی ارتباط و حتی تماس مستقیم و خیلی نزدیک با جامد، مایع یا گاز انتقال می‌دهند. المنت‌های میله‌ای با توجه به کاربرد خاصی که دارند از یک توان گرمایشی، شکل، اندازه و جنس خلاف خاصی هم برخوردار می‌باشند. آنها در صورتی که به درستی تنظیم شوند حتی تا دمای ۷۵۰ درجه سانتیگراد یا حتی بالاتر آن هم خواهند رسید. گرمایی که به وسیله این نوع  المنت‌ها به وجود می‌آید به وسیله آن نیروی برقی است که در دو سال المنت متصل شده است.

معرفی کامل انواع المنت‌های میله‌ای

          معرفی کامل انواع المنت‌های میله‌ای

انواع و اقسام المنت‌های میله‌ای

المنت یا هیترهایی که به صورت میله‌ای هستند، در انواع متفاوت و مختلفی تولید می‌شوند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

المنت استخری

در ساخت المنت میله‌ای استخری کاربرد آن در وهله اول مد نظر قرار می‌گیرد. همان‌طور که از نام این نوع المنت بر می‌آید از آن برای گرم کردن مخزن‌های آب موجود در استخر یا حتی آب‌های استخر به کار برده می‌شود. آن‌ها را می‌توانید در ارتفاعات ۱ تا ۴ متری استخرها نصب نمایید و به اجرا درآورید برق مصرفی المنت‌های میله‌ای استخر به صورت تک فاز و سه فاز است. ساختار تشکیل دهنده آنها هم سیم پیچ‌های نیکروم با روکش های مس و آلومینیوم می‌باشد.

المنت‌های میله‌ای فلنج‌دار

المنت فلنج دار گرمای بسیار زیادی تولید می‌کند. به همین دلیل در مواردی که به گرمای زیاد احتیاج است، آن را مورد استفاده قرار می‌دهند. در ساختار تشکیل دهنده آن از فولاد زنگ نزن و فلنج آن هم از استیل می‌باشد. کاربرد آن در پتروشیمی، پالایشگاه، آبگرمکن‌های صنعتی و خانگی است.

المنت کویل هیتر

ساخت المنت کویل به گونه‌ای است که در دماهای بالای ۸۰۰ درجه سانتیگراد هم به خوبی عمل کرده و گرما تولید می‌کند. این المنت از انعطاف پذیری خوبی برخوردار می‌باشد. در فضاهایی که با شرایط بحرانی دما مواجهه می‌شویم. می‌توان آن را به کار برد. این نوع المنت در دو دسته ترموکوبل دار و بدون ترموکوپل موجود می‌باشد. از آنها در صنایع پلاستیکی، دستگاه‌های پرس چاپ، دستگاه‌های برش و صنایع غذایی استفاده می‌کنند.

المنت‌های آبگرمکن

این قطعه فلزی از روکش‌هایی به جنس فولاد ضدزنگ ساخته می‌شود که در برابر فرسایش، خوردگی بسیار مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد. المنت میله‌ای آبگرمکن با گرفتن برق یا جریان الکتریکی سه فاز و یک فاز به تولید گرما در آبگرمکن می‌پردازد. در این نوع المنت قدرت مصرفی متفاوتی در نظر گرفته شده است که همین امر موجب کاهش مصرف انرژی خواهد شد. زیرا مشعل‌های گازی و گازوئیلی مصرف خیلی بالاتری دارند، در حالی که به دلیل مصرف برق بسیار کم هزینه هستند. یکی از مزیت‌های ویژه و بارز المنت آبگرمکن تعویض راحت و آسان المنت‌ها می‌باشد. همچنین از طول عمر بالایی هم برخوردار هستند.

معرفی کامل انواع المنت‌های میله‌ای

المنت‌های میله‌ای فن دار

این نوع المنت از یک روکش گالوانیزه یا استیل ساخته می‌شود. در هر یک از این شعله‌ها چیزی حدود ۴ یا ۵ پره به کار برده می‌شود که خود المنت‌ها دارای قطر ۵ سانتی متر در خارج و قطر ۲۵ میلیمتر در داخل می‌باشند. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این نوع هیتر به کار بردن فن در کنار آن است. فن‌ها هوا را به پشت المنت هدایت می‌کنند. همین امر موجب شد تا گردش جریان هوا اتفاق بیفتد و در نهایت دما افزایش پیدا کند. با به کارگیری فن در پیرامون المنت،  از سرخ شدن هیتر جلوگیری می‌کند. همین امر ایمنی آن را بیشتر کرده و خطر آتش سوزی را کاهش خواهد داد.

مزیت‌های ساخت المنت میله‌ای

قطعا تولید و ساخت هر کدام از المنت‌های میله‌ای با هدف خاصی بوده است که علاوه بر این اهداف هر کدام از آنها دارای یک سری مزایای خاص هستند. در ادامه به صورت مختصر به هر کدام از آنها اشاره می کنیم.

تنظیم عالی دما

اولین مزیت المنت‌ میلهای، قابلیت تنظیم و تثبیت بهتره دما است. زیرا آنها انعطاف پذیری بالایی در استفاده در هر سیستم دارند. دقت بالای آنها در تنظیم دما به آنها اجازه می‌دهد تا یک عملکرد خاصی را ارائه دهند.

سایز و اندازه مناسب

اندازه جمع و جور آنها موجب شده که به راحتی در هر مکان قابلیت نصب داشته باشند. همچنین به راحتی قابل جابجایی و تعویض هستند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *