خمکاری و جوشکاری انواع المنت

 لوله مویرگی در تبرید ، تهویه هوا

لوله مویرگی در یخچال ها چیست؟

لوله مویرگی یکی از متداول ترین دستگاه های برقی در تبرید و سیستم های تهویه مطبوع است. لوله مویرگی یک لوله مسی با قطر داخلی بسیار کوچک است. طول آن بسیار طولانی است و با چندین چرخش پیچ خورده است تا فضای کمتری را اشغال کند. قطر داخلی لوله مویرگی مورد استفاده برای کاربردهای برودتی و تهویه هوا از 0.5 تا 2.28 میلی متر (0.020 تا 0.09 اینچ) متغیر است. لوله مویرگی که به عنوان وسیله برقی در یخچال و فریزرهای خانگی ، فریزرهای عمیق ، کولرهای آبی و تهویه هوا استفاده می شود.

تبرید لوله مویرگی

لوله مویرگی یک لوله مسی با قطر داخلی بسیار کوچک است.

 لوله مویرگی در تبرید ، تهویه هوا

 

 لوله مویرگی چگونه کار می کند؟

هنگامی که مبرد از کندانسور خارج شده و وارد لوله مویرگی می شود ، فشار آن ناگهان به دلیل قطر بسیار کمی مویرگ پایین می آید. در مویرگی افت فشار مبرد اتفاق نمی افتد به دلیل باز شدن سوراخ بلکه به دلیل باز شدن کوچک مویرگی.

کاهش فشار مبرد از طریق مویرگی به قطر مویرگی و طول مویرگی بستگی دارد. قطر آن کوچکتر است و طول مویرگی بیشتر است ، افت فشار مبرد هنگام عبور از آن است.

در شرایط عادی کارخانه تبرید افت فشار مبرد در مایع مویرگی وجود دارد اما وقتی گیاه متوقف شود فشار مبرد در دو طرف مویرگ برابر است. به همین دلیل وقتی کمپرسور دوباره راه اندازی شود ، بار زیادی روی آن نمی رود. همچنین به همین دلیل نمی توان سیستم تبرید را با مبرد بیش از حد شارژ کرد و از گیرنده استفاده نمی شود.

لوله مویرگی وسیله ای غیر قابل تنظیم است ، به این معنی که شخص نمی تواند جریان مبرد را از طریق آن کنترل کند ، همانطور که می توان در دریچه گاز اتوماتیک انجام داد. به همین دلیل جریان مبرد از طریق مویرگ تغییر می کند و شرایط محیط اطراف تغییر می کند. به عنوان مثال با افزایش فشار کندانسور به دلیل فشار اتمسفر زیاد و فشار تبخیر کننده به دلیل بار کمتر در تبرید کاهش می یابد و جریان مبرد را از طریق تغییرات مویرگی کاهش می دهد. بنابراین لوله مویرگی برای شرایط خاص محیطی طراحی شده است. با این حال ، اگر به درستی انتخاب شود ، می تواند در طیف گسترده ای از شرایط به خوبی کار کند.

طول مویرگ به قطر خاص مورد نیاز برای کاربردهای تبرید با فرمول ثابت یافت نمی شود بلکه توسط محاسبات تجربی محاسبه می شود. برخی طول تقریبی مورد نیاز برای کاربردهای خاص کشف شده است و سپس توسط آزمایشات اصلاح می شود.

مزایای لوله مویرگی

در اینجا برخی از مزایای استفاده از لوله مویرگی به عنوان وسیله پرتاب در سیستمهای برودتی و تهویه مطبوع آورده شده است:

1) لوله مویرگی وسیله ای بسیار ساده است که به راحتی قابل تهیه است و بسیار پرهزینه نیست.

2) لوله مویرگی حداکثر مقدار مبرد را که می تواند در سیستم تبرید شارژ شود محدود می کند که به دلیل عدم نیاز به گیرنده در این سیستم ها.

3) هنگامی که کارخانه تبرید متوقف می شود فشار در لوله مویرگی یکسان می شود و همچنین در طول کل چرخه تبرید فشار ثابت است. این بدان معنی است که در هنگام متوقف شدن کارخانه ، فشار در قسمت مکش و تخلیه کمپرسور یکسان است. بنابراین هنگام شروع مجدد کمپرسور ، فشار زیادی بر روی آن وارد نمی شود زیرا نیازی به غلبه بر فشارهای بسیار زیاد نیست. به همین دلیل موتور کمپرسور گشتاور کوچکتر را می توان برای رانندگی کمپرسور انتخاب کرد و در نتیجه هزینه کمپرسور را کاهش می دهد. این همراه با دو مزیت فوق به کاهش هزینه کلی یخچال و سیستم های تهویه مطبوع کمک می کند.

استفاده از ورق فولادی در یخچال فریزر:

به طور کلی ورق های فولادی در دو صنعت ساختمان سازی و لوازم خانگی مورد استفاده قرار میگیرند.اما نوع این ورق ها با هم متفاوت بوده است بنابراین باید قبل از خرید و تولید موارد مصرف را مشخص کرد تا دچار زیان و ضرر نشوید. به طور مثال ورق گالوانیزه اگر طبق استانداردها تولید شود به دلیل مقاومت بالا مناسب برای درب یخچال فریزر میباشد.

استفاده از دستگاه ارتینگ در لوازم برقی:

دستگاه ارتینگ ( دستگاه ارت موقت ) از وسایلی است که باید تمام وسایل برقی داشته باشند تا جریان برق را به زمین متصل کنند . این کار باعث میشود که از آتش سوزی و برق گرفتگی جلوگیری شود.در لوازم برقی مانند یخچال و ماشین لباسشویی و… نیز دستگاه ارتینگ وجود دارد که از طریق مختلف سیم را به زمین متصل میکند. برای کسب اطلاعات بیشتر ما را دنبال کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *