کاربرد المنت در صنعت

کاربرد المنت در صنعت

کاربرد المنت در صنعت

در زمان‌ های گذشته برای گرم کردن اصولا از آتش زدن هیزم و چوب استفاده می‌شد، اما با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی بخاری‌ های نفتی، گازی و هیتر های برقی جایگزین بسیار مناسبی برای روش‌های قدیمی شدند. با ساخت المنت بسیاری از سیالات و قالب‌ها به گرم کردن محیط اطراف پرداختند. این المنت‌ها به دلیل آسان بودن حملشان و کم هزینه بودن بسیار کاربردی می‌باشند و افراد در سراسر جهان از آن استفاده می‌کنند. استفاده از این وسیله بسیار رایج و پرکاربرد است‌. در این محتوا تلاش کردیم تا در مورد المنت‌ها و کاربرد آنها در صنایع سخن بگوییم.

تعریف المنت

به یکسری رشته سیم‌ های نیمه هادی که خاصیت داغ شوندگی بالا داشته و همراه با مقاومت می‌باشند، المنت می‌گویند. در صورت جریان الکتریکی بالا در سیم‌ های نازک، سیم‌ها یا همان المنت فشنگی در چند ثانیه ذوب می‌گردند. المنت‌ها به جنس نیکروم و نیکل هستند، که با توان و قدرت‌های متفاوتی در بازار عرضه می‌شوند. المنت‌ های گرمایی دارای مقاومت الکتریکی بالایی می‌باشند که به دور یک استوانه‌ی عایق نارسانا از جنس سرامیک می‌پیچند و بعد از مدت زمانی گرما تولید می‌کنند.

کاربرد المنت‌ های مختلف در صنایع

المنت‌ ها در دسته‌ های متفاوتی تولید می‌گردند. در ساخت المنت‌ ها کارایی و کاربرد هر کدام مورد اهمیت قرار می‌گیرد. هر کدام از المنت‌ها با توجه به مقاومت گرمایی که دارند، در صنایع گوناگون مورد استفاده هستند. در این بخش کاربرد هر کدام از المنت‌ها را در صنایع گوناگون مورد بررسی قرار می‌دهیم.

استفاده از المنت سرامیکی

المنت‌های سرامیکی جز آن دسته از المنت‌ هایی هستند که گرمای شدیدی را ایجاد نکرده و گرمای بسیار متعادلی تولید می‌کنند. از مزایای این نوع المنت طول عمر بیشتر و بالای  المنت‌ها است. صنایعی که این نوع المنت در آن کاربرد فراوان دارند، شامل: صنایع آزمایشگاهی، تولید پلاستیک، تجهیزات بسته بندی، صنایع تولید مواد غذایی و کفاشی هستند.

به کارگیری المنت‌ های شیشه‌ای

المنت‌ های شیشه‌ای جز آن دسته از المنت‌ها هستند که برخلاف المنت‌ های فشنگی امکان افزایش دما را تا 2600 درجه سانتیگراد مهیا می‌کنند. از این المنت‌ها در هیترهای برقی به کار برده می‌شود. این المنت از گازهای هالوژن پر می‌شود. المنت‌های شیشه‌ای در برابر حرارت، توان و قدرت بالایی دارند. المنت شیشه‌ای که به آنها المنت هالوژنی هم گفته می‌شود، در صنایع مختلف از قبیل: صنایع فیلم سازی، پتروشیمی، نساجی، الکترونیک، خشک کردن رنگ‌ها، صنایع چاپ و دیگر صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

استفاده از المنت فشنگی

این دسته از المنت‌ها یکی از جزئی‌ترین قسمت سایر المنت‌ های دیگر به حساب می‌آیند. به دلیل متفاوت بودن قطر المنت‌ های فشنگی از آنها در انواع صنایع مختلف به خوبی استفاده می‌گردد. این نوع المنت از روکش‌ های قوی برخوردار است که توان حرارتی بسیار بالایی دارد. المنت فشنگی بیشتر در هیترها کاربرد دارند. این مدل المنت در صنایعی همانند پلاستیک و تزریق، کمپرسور، گرمایش مخزن ریخته گری و صنعت ابزار‌‌ های اندازه گیری سنسور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربرد المنت فشنگی

کاربرد المنت تسمه‌ای

این نوع المنت به المنت کمربندی هم معروف است. در ساخت و تولید المنت‌ های تسمه‌ای روکشی استیل و الکترو گالوانیزه را به دور المنت‌ها می‌کشند. این المنت در انواع و مدل‌ های گوناگون تولید می‌گردند. المنت‌ های تسمه‌ای در سیلندر های ماشین آلات، صنایع ماشین اکستروژن، دستگاه‌ های غلتک لاستیکی به کار برده می‌شوند. پس به دلیل وجود روکش‌ها، از مقاومت خوبی برخوردار هستند.

کاربرد المنت میله‌ای

به دلیل متنوع بودن، این نوع المنت در سایز و قطر های متفاوت بسیار پرکاربرد هستند. این مدل المنت در سایز هایی همانند 300 میلی متر تا 500 میلی متر و در قطر هایی به اندازه 6 میلی متر تا 20 میلی متر برخلاف المنت‌ های فشنگی در بازار عرضه می‌شوند. از دیگر ویژگی و مزایای بارز المنت میله‌ای به کاربردن استیل، آلیاژ ضد زنگ و تیتانیوم است. با وجود این ویژگی‌ ها این المنت به رایج‌ ترین نوع المنت تبدیل گردیده است. به دلیل وجود پوشش‌ های خارجی بسیار قوی از آن در آن صنایع مختلفی نظیر شیشه، لوازم خانگی، خشک کن‌ها، مخازن آب داغ و صنایع پلاستیک مورد استفاده قرار می‌گیرند.

المنت میله ای

استفاده از المنت‌ های فلنج دار

به آن دسته از المنت‌ هایی که از جنس فولاد ضد زنگ هستند، المنت‌ های فلنج دار می‌گویند. ویژگی‌ های بارزی که در ساخت المنت‌ های فلنج دار به کار برده شده عبارتند از: مصرف بسیار پایین انرژی و افت حرارتی، تولید گرمای بسیار سریع، کنترل دقیق و اصولی دما، نصب و نگهداری ساده و آسان المنت، طول عمر بالای المنت و توان مصرفی پایین می‌باشد. از این نوع المنت در صنایع متفاوتی نظیر پالایشگاه، پتروشیمی، صنایع ساخت آبگرمکن‌ های برقی، صنایع ساخت شوفاژ و استخرها مورد کاربرد هستند.

سخن پایانی

در این مقاله تمام تلاش خود را مبذول نمودیم که کاربرد های المنت را به طور دقیق توصیف کنیم. شما می‌توانید هر کدام از آنها را بسته به کاربردشان مورد استفاده قرار دهید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *