ترموکوپل و انواع آن

ترموکوپل و انواع آن

ترموکوپل و انواع آن

صنایع اصلی امروزی از ابزار های مختلفی برای اندازه گیری دمای پایین یا بالا در حین تولید، ذخیره سازی، حمل و نقل و توزیع استفاده می کنند. دستگاه های معمولی برای این منظور همیشه برای صنعت مناسب نیستند زیرا محدوده هایی که دما به آنها می رسد بسیار شدید تلقی می شود. در این موارد از دستگاه های تخصصی برای مصارف صنعتی مانند ترموکوپل استفاده می شود. ترموکوپل یک سنسور ویژه برای اندازه گیری دما است. این فلز از دو فلز سیم مفتول تشکیل شده است که در یک سر آنها به هم متصل شده و در انتهای دیگر از هم جدا شده اند. وقتی اتحاد فلزات گرم یا سرد می شود، در انتهای جداسازی آنها ولتاژ همبستگی با دما ایجاد می شود. این ولتاژ توسط دستگاه دیگری خوانده شده و بر حسب درجه سانتی گراد یا فارنهایت تفسیر می شود.

ویژگی هایی که هنگام انتخاب ترموکوپل باید در نظر بگیرید

انواع مختلفی از ترموکوپل ها وجود دارند که با محدوده دمایی که می توانند تشخیص دهند، مواد فلزات تشکیل دهنده آن و نوع کاربردی که به آن داده می شود، متمایز می شوند. برای انتخاب نوع مناسب ترموکوپل برای صنعت خود، باید معیار های متفاوتی مورد استفاده قرار گیرد. به این ترتیب می توانید مطمئن شوید که ایده آل است و نیاز های شرکت شما را برآورده می کند. معیار های اصلی عبارتند از: محدوده دما، مقاومت شیمیایی ترموکوپل یا ترموول (بخشی که سیم های ترموکوپل را محافظت می کند)، مقاومت در برابر سایش و ارتعاش و الزامات نصب، زیرا برای برخی از مدل ها لازم است که ترموکوپل با تجهیزات موجود سازگار باشد.

انواع ترموکوپل

نوع ترموکوپل از ترکیب فلزاتی که استفاده می کند تعریف می شود. ترموکوپل شامل انواع J ، K ، T، E ، R ، S، N ، U ، G ، C ، D و B هستند اما برخی دیگر از فلزات عجیب و غریب و کمیاب استفاده می کنند که هزینه بالاتری دارند اما امکان خواندن دمای بالاتر را می دهند، که برای ریخته گری و صنایع مشابه ایده آل است. انواع رایج ترموکوپل موجود در بازار عبارتند از:

1- نوع J

آنها از ترکیبی از آهن – Constatan (آلیاژ مس و نیکل) استفاده می کنند. دامنه آن از 0 درجه سانتی گراد تا 750 درجه سانتی گراد است. استفاده از آن در محیط های اکسید کننده در دمای بالا محدود است و برای دمای پایین توصیه نمی شود.

2-  نوع K

ترموکوپل و انواع آن

آنها دارای ترکیبی از Chromega (آلیاژ نیکل-کروم)، Alomega (آلیاژ نیکل-آلومینیوم) هستند. با محدوده اندازه گیری 200- درجه سانتی گراد تا 1250 درجه سانتی گراد، استفاده از آن در خلاء یا کاهش جو محدود است. دارای طیف وسیعی از دما است که محبوب ترین کالیبراسیون است.

3- نوع T

آنها ترکیب مس – Constatan هستند. محدوده دمایی آن از 250- درجه سانتیگراد تا 350 درجه سانتیگراد است. مواد آن کمی اکسید کننده است. در شرایط مرطوب بسیار موثر است. کاربرد آن در فرآیند های دمای پایین و سرما است.

4- نوع E

این نوع ساخته شده از Chromega – Constatan، با محدوده دمایی وسیع از 200- تا 900 درجه سانتی گراد است که در خلاء یا کاهش اتمسفر استفاده محدود می شود. این بالاترین تغییر را در PEF در هر درجه دارد.

5- نوع R

از فلزات گرانبها مانند پلاتین/ 13٪ رادیوم – پلاتین، در ترکیب خود استفاده می کند. محدوده دمایی آن از 0 تا 1450 درجه سانتی گراد است و یکی از گرانترین ها است. نباید در لوله های فلزی وارد شود. آنها برای درجه حرارت بالا طراحی شده اند.

6- نوع S

از فلزات گرانبها مشابه نوع R استفاده می کند اما در ترکیب متفاوتی: پلاتین / 10٪ رادیوم – پلاتین. محدوده دمای 0 تا 1400 درجه سانتی گراد دارد مانند نوع R، نباید در لوله های فلزی وارد شود و برای درجه حرارت بالا طراحی شده است.

7- نوع B

مانند نوع R و S، از فلزات گرانبها در ترکیب: پلاتین / 30٪ رادیوم – پلاتین / 6٪ رادیوم استفاده می کند. برای دمای بالا با محدوده 0 تا 100 درجه سانتیگراد طراحی شده است نباید در لوله های فلزی وارد شود. متداول ترین کاربرد آن در صنعت شیشه است.

همانطور که دیدیم انواع مختلفی از مدل های ترموکوپل وجود دارد. انتخاب دستگاهی که مناسب صنعت شما باشد کار ساده ای نیست اما می توانید با متخصصان مشورت کنید تا بتوانید این دستگاه را در شرکتی که در زمینه توزیع آن تخصص دارد خریداری کنید و دارای مدل های مختلفی است که می تواند با نیازهای هر مشتری سازگار باشد. بهترین شرکت متخصص در تولید و توزیع طیف وسیعی از حسگرها و دستگاه ها برای اندازه گیری و ثبت دما، رطوبت و سایر عوامل، المنت سازی است، که دارای انواع المنت ها همانند المنت حرارتی و المنت میله ای است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *